Die Tote Stadt

Közzétette:

Andrea Buring
Hitchcock Szédülés című filmje összekeverve Freud álomanalízisével: ez Erich Wolfgang Korngold misztikus operája, A Halott Város (Die Tote Stadt), amelyet most a Bajor Állami Operában mutatnak be Münchenben. 
A történet egy gyászoló férfiról, Paulról szól, aki elvesztette feleségét, Marie-t, és nem tud továbblépni. Miután végül szerelmes lesz volt felesége hasonmásába, Mariettába, a vágy és a bűntudat között őrlődik.
— A széteső és újra összeálló szoba képe is a belső konfliktust jelképezi. Szerintem a díszlettervező jól mutatta be ezt a vívódást. Még egy várost is bele lehet látni ebbe a pszichológiai térbe, ez egy freudi tér – mondta a rendező Nikolaus Bachler.
— Látunk valamit az egyik épület tetején, miközben a főszereplő alul van. Ez olyan hatást vált ki, mintha valami álomban lenne, ahol nem érhet el valamit, amit úgy érez, hogy elérhetne, hiszen egészen közel van – mondta a bariton Andrzej Filonczyk.
Ez egy különleges darab, amit egy még csak 23 éves zeneszerző írt.
— Technikailag szinte megvalósíthatatlan, amit a tenornak az első felvonásban énekelnie kell – mondta a rendező Nikolaus Bachler.
— Szerintem részben Korngold fiatal korának köszönhető, még nem tudja, milyen messze mehet el a hangokkal. Minden, ami fejében van, mindezek a hihetetlen harmóniaváltások és ritmusok. Különböző stílusok őrült útvesztője – mondta a tenor Jonas Kaufmann.
Kifejező hangok, finomság és pszichedelikus melódiák – ez egy igazán mesteri opera.
— Hallgatni a zenekart és közben látni, hogy mi történik a színpadon! Ez olyan valami, amit nem találni máshol. Főleg egy ilyen nehéz nyitánnyal! Ahogy a karmester Petrenko szétszedi az egészet, de anélkül, hogy eltűnne belőle a költőiség. És közben itt vannak benne az ellentmondások, a szünetek és törések, ez szinte visszavisz minket Hitchcockhoz – mondta a rendező Nikolaus Bachler.
Egy az elme mélyére tett rémálomszerű utazás után Paul megöli Mariettát, de csak az álmában. Vajon tovább tud lépni?
— Szerintem jó ötlet ezt sokáig homályban hagyni. És Korngold kottájában is benne van, hogy a színpadnak a legvégéig nyitva kell maradnia. A függönynek is nyitva kell lenni, hogy mutassa a színpad ürességét – mondta a bariton Andrzej Filonczyk.